Judendom

Hur kom judendomen till?

Jo det ska jag berätta. Enligt historien hade Egypten israelerna (som är judar nu) som slavar och plågade dem i många år. Israelerna valde sin ledare som blev Mose. Mose träffade Jahve (Gud) och av gud fick han tio budord som var inristade i stentavlor. Och med guds kraft hjälpte Mose folket att fly från allt lidande i Egypten. Mose sa till alla att baka bröd till färden men använd inte jäst sa han till dem för det skulle gå snabbare om de inte behövde jäsa innan de skulle gräddas. En natt gav de sig iväg och de tog sig igenom Röda havet med hjälp av Jahve. sedan vandrade dem långt. Efter en lång vandring kom dem fram till deras nya land, Israel. Mose ställde sig så alla kunde se honom och berättade hur de hade flytt från Egypten med hjälp av Jahve som nu ville bli deras gud. Javhe sa att han ville bli deras gud om dem lovade att bli hans folk och lyda honom. Israelerna gick med på detta och blev judar. Det var så har judarna kom till som jag har hört/läst.

Kommentarer
Postat av: Anders Erenius

Vem är gubben på bilden? Hur hör han ihop med texten? Berätta jag är nyfiken. Är det ett självporträtt?

Bra att du är igång. sNYGGT JOBBAT Oj jag kom visst åt caps lock

Postat av: Annette

Du har verkligen satt fart med en gång. Bra, det är ju typsikt dig ;o)

Jag ska fortsätta att följa din blogg.



/Annette

2009-11-16 @ 09:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0