Min syn på judendomen

Judendomen verkar vara en svår men varm och stark religion. Att leva som jude kan inte vara lätt för judar har nästan alltid haft någon som velat döda en. Religion har alltid stått upp och försvarat sig och överlevt så här länge, det tycker jag är fantastiskt att dem aldrig ger upp hoppet utan bara fortsätter att leva. Jag tycker det var hemskt när Hitler mördade judar, kan inte fatta hur en människa bara kan göra så som dem gjorde mot alla judar.
Judarna firar med smärta under pesach för dem ska minnas hur de fick lida i Egypten, det verkar konstigt att man vill plåga sig själv men jag tror att det kan ses som en ära att få känna likadant som sina förfäder.
Judendomen är inte så mycket olik som i den religion jag har växt upp i så jag tyckte det var svårt att tänka på olika saker inom judendomen.


Kommentarer
Postat av: Anders Branderud

Hej!

Jag vill kommentera det du skriver.



Nej, den judiska högtiden Pesach firas inte med smärta. Det är en glädjefylld högtid!! Men man ska åminnas det som hebréerna var med om i Egypten och hur Skaparen befriade oss [det bibliskt-definerade Israel].



Det går att bevisa - med formell logik baserat på vetenskapliga premisser att Skaparens Instruktioner finns i Torah [”Moseböckerna”] samt att Dennes syfte med mänskligheten är att de ska praktisera de Instruktionerna. [Se bevis: http://bloganders.blogspot.com/2009/08/proof-of-existence-of-intelligent-and.html]

Inklusive att fira den judiska högtiden Pesach.



Du skriver att du har växt upp med en annan religion. Kristendom? Denna artikel handlar om kristendomen och dess ursprung: http://bloganders.blogspot.com/2007/12/till-alla-kristna-ls-det-hr.html ; Jag var hängivet kristen i sex år och bytte sedan religion eftersom kristendomen strider mot logik, vetenskap och första århundradets historia (se ovanstående artikel).



Anders Branderud

2010-09-09 @ 17:08:35
URL: http://bloganders.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0